kids encyclopedia robot

Euronews facts for kids

Kids Encyclopedia Facts
Quick facts for kids
Euronews
Launched 1 January 1993; 28 years ago (1993-01-01)
Owned by Euronews SA
Media Globe Networks (88%)
20 EBU members (12%)
Slogan All Views
Language English
French
German
Spanish
Italian
Portuguese
Russian
Arabic
Turkish
Persian
Ukrainian (2011-2017)
Greek
Hungarian
Albanian
Headquarters Lyon, France

Euronews is a pan-European TV news channel, with headquarters in Lyon, France. Right now, it broadcasts in 13 languages. 88% of the channel is owned by Media Globe Networks, a company which belongs to Egyptian billionaire Naguib Sawiris. The other 12% belongs to a group of EBU (European Broadcasting Union) members.

History

CNN helped make 24-hour TV news important after the Gulf War. The European Broadcasting Union answered this with the creation of their own news channel. Euronews started broadcasting on 1 January 1993, from Lyon, in five languages (English, French, German, Spanish and Italian). The channel was special in the news market because it had no presenters or studios, just videos showing the news. The channel's most important segment is "No Comment", which shows videos with no voiceover.

Later, the channel started broadcasting in Portuguese in 1999, in Russian in 2001, in Arabic in 2008, in Turkish and in Persian in 2010, in Ukrainian in 2011, in Greek in 2012, and in Hungarian in 2013.

The channel is controlled by a company called Euronews SA. When the channel started, it belonged to 10 EBU members. Today, it belongs to 20 EBU members. Organisations which have controlled Euronews when it started are marked with an asterisk.

EBU members owning Euronews SA

  • Czech Republic ČT
  • Republic of Cyprus CyBC*
  • Algeria ENTV
  • Greece ERT
  • Tunisia ERTT
  • Egypt ERTU*
  • France France Télévisions*
  • Ukraine UA:PBC
  • Malta PBS
  • Italy RAI*
  • Belgium RTBF*
  • Republic of Ireland RTÉ
  • Portugal RTP
  • Russia VGTRK
  • Slovenia RTVSLO
  • Morocco SNRT
  • Switzerland SRG-SSR
  • Romania TVR
  • Sweden TV4
  • Finland Yle*

Three EBU members also used to own a share in the channel, but do not anymore today. These are:

  • Spain TVE*
  • Monaco RMC (Radio Monte-Carlo)*
  • Turkey TRT
Euronews-pure
Logo (4 June 2008 - 17 May 2016)

On 4 June 2008, Euronews got a new circle logo and a new slogan: "pure". This was meant to market itself as "pure news" distancing from other competing channels (BBC, CNN, etc.) in the 24-hour news market.

In February 2015, Media Globe Networks got a 53% share of Euronews SA in a deal with the company. In January 2016, the channel started a sister network called Africanews, which is aimed at an African news market, with a pan-African view. Euronews got a new logo on 17 May 2016.

NBC steps in

In November 2016, NBCUniversal said they wanted to buy a share in the Euronews network. They also said they would share news reports with the channel. The deal was agreed upon in February 2017, and NBC bought a 25% share.

In May 2017, Euronews went from having one TV channel with 13 audio tracks, to 10 separate TV channels and 12 websites. This is part of a ’glocal’ idea. Now, certain language editions can offer their own selections of local and global news. By doing this, the Arabic and Persian services stopped TV broadcasting, and they are now only on social media and the Euronews website. The Ukrainian service was closed because the Ukrainian government was not giving it money.

In 2018, the English Euronews channel started its first news shows with live presenters. Then, other Euronews language editions did the same and started their own presented evening news shows too.

In April 2020, NBC left the channel and sold its share to Media Globe Networks. MGN now owns 88% of Euronews.

Images for kids

kids search engine
Euronews Facts for Kids. Kiddle Encyclopedia.